31.12.06

L : loteria / loteries

Cal anar-ho a trobar allà on ho vaig entaforar. Suposo que tampoc no farà cap mal que ho repetiexi aquí:

COSES QUE QUEDEN PER FER
1. En matèria d'ensenyament
2. En matèria lingüística
3. En matèria artística
4. Per millorar la vida quotidiana i el món en general (Amén)

QUÈ QUEDA PER FER PER MILLORAR LA VIDA QUOTIDIANA I EL MÓN EN GENERAL?

Creativitas creativitatis et omnia creativitas. (Proverbi Xinès)
La "tira"! Tot està permanentment per fer o per refer.

Heus aquí uns quants exemples.
Aprofiteu les idees, que us les dono gratis!


1. Les Loteries com a eina per a la implementació de més felicitat al món.

No m'estranyaria que tu que em llegeixes fossis un més dels qui mai no ha guanyat cap premi important a la loteria. A cap loteria.

M'he preguntat moltes vegades perquè les loteries, arreu del món, estan muntades segons el mateix principi pervers: només toca molt a molt pocs!

La gent es torna boja imaginant que li tocarà un d'aquells premis multimillionaris tot i sabent que en més d'un cas, un premi d'aquest et pot costar la pell.

Potser perquè em faria il·lusió que alguna vegada em toqués alguna cosa, una mica, vaig imaginar i encara hi vaig pensant que si algun país es decidís a canviar les regles que regeixen actualmnet la loteria potser podria canviar en positiu la vida dels ciutadans.

No puc pas creure que entre tots els economistes, folòsofs, matemàticc i científics en general no fóren capaços de trobar solució als inconvenients que de segur suposaria augmentar el nombre de petits premis per 10 o per 20, treient-ho del que s'adjudica als premis grossos. La "correcció de la desviació" potser no fóra pas res que trasbalsés seriosament el sistema.

Un exemple entenedor : 500 premis de 3.000€ en comptes d'un únic premi de 1.500.000€ o 5000 premis de 1.000€ en comptes d'un únic premi de 5.000.000 €

Fóra com finançar entre tots plegats la il·lusió de milers de persones i de resoldre petits problemes econòmics. I encara més : Si un percentatge s'adjudiqués a la financiació de projectes de desenvolupament i d'atenció a regions o països amb problemes de subsistència, potser aconseguiríem erradicar la vergonga humana que representa la mort per malnutrició de mig continent africà.

Com passa en moltes coses, caldria implementar-ho ni que fos temporalment per saber si realment d'aquesta semi-utopia, el remei fóra pitjor que l'enfermetat.

De tota manera, com a mínim m'agradaria llegir algun estudi prospectiu que avalués seriosament els avantatges o el caos que una mesura revolucionaria com aquesta podria suposar. Com a mínim sabríem el perquè de tot plegat. Ara per ara, només ens queda imaginar que si les coses estan muntades com estan muntades és perquè no interessa que hi hagi massa petita felicitat, i cal que el diner es guanyi amb l'esforç, la trampa, l'engany i la corrupció de tota mena.

_________________


30.12.2006

La navegació per la catosfera m'ha dut al blog Fum i estalzí
on el seu autor, el el post Sobre la circulació dels bin laden, demostra ser un bon economista amateur o bé un analista amateur expert.
Com que les ocasions les pinten calves, he decidit aprofitar l'avinentesa per deixar-li un comentari demanant-li que accepti d'encarregar-se del càlcul que demano més amunt.

Li he deixat dit això :

Hola noi,
Em deixes tan parat amb els teus càlculs estadístics que em penso que tu fores una de les persones amb el perfil adequat per calcular com s’haurien de repartir els premis de les loteries per aconseguir que de la desgraciada i grotesca situació actual en sortís la màxima felicitat per a un màxim nombre de persones.

És una dèria que tinc i no aconsegueixo fer-me-la passar. Necessitaria que matemàtics, sociòloegs , psicòlegs , economistes i caps d’hisenda m’ho expliquessin ben explicat … i això no ho aconseguiré mai de la vida…

Llavors somio amb algú, una mica màgic, algú com tu, vaja, que calculi i interpreti …

Llegeix això, sisplau ,
http://sgirona.ifrance.com/creavida.htm
i digues després si et sembla possible o no, i perquè. No cal que m’ho calculis fil per randa … Em conformaré amb una opinió semipoderada …

Bon any 2007!


Si em contesta, ja us diré com ha anat la cosa...




No hay comentarios: