16.9.06

R : religió / religions

A Internet hem trobat una seu que permet l'accés a tota mena d'informacions sobre les més diverses religions del planeta. Es tracta de:
World Wide Web Search Engines: Religions que dona per fer-hi llargs passeigs
i aprendre un munt de coses que no coneixem.

Paral·lelament a aquella web de referència, fa uns mesos vaig veure un programa de televisió sobre unes celebracions religioses que es fan a l'Índia una vegada cada 12 anys aproximadament a la vora del Ganges. Aquella festa, el nom de la qual no vaig aconseguir retenir, congrega, sembla ser, centenars de milers de pelegrins d'arreu del país.

Per una estranya associació mental vaig pensar en La Meca, Montserrat, Lourdes, Fàtima, Roma, Benarés, en totes les grans meques mundials, en totes concentracions de persones en les visites papals i també en els concerts de rock multitudinaris...

Em vaig dir ... "mira, podries escriure'n alguna cosa sobre aquest tema: què és que que mou la gent d'arreu del món a pelegrinar a uns llocs determinats" i em va venir al cap la idea d'incloure-ho en aquest apartat.

Aquell programa tenia molt de "suc" i sense voler-ho, una mica de mala llet. Alternava imatges sobre els rituals religiosos al Ganges, amb les declaracions d'uns estudiosos de la contaminació de l'aigua del riu sagrat. En un moment determinat, la veu en off del narrador va formular una pregunta retòrica: "Fins quan els rius sagrats podran continuar sent-ho?"

Com que la nostra voluntat de conèixer és sincera i real, una vegada vam decidir comprar un llibre atrets pel títol i per la garantia que ens mereixia l'autor: Traité d'histoire des religions, de Mircea Eliade, (Payot. Paris . 1987 vuitena edició) nogensmenys que professor d'història de les religions a la Universitat de Chicago.

La primera edició de l'obra és del 1949. Fet que demostra el caràcter de clàssic del llibre en qüestió, i per tant, referència obligada per parlar de religió i de religions.


Vist que des de les èpoques prehistòriques i arreu del planeta el fet anomenat religiós ha existit sempre, i que en l'actualitat persisteix arreu amb escasses excepcions, cal entendre que les religions són aquells enemics invencibles amb qui més val ser-hi amics.

El problema de les religions i els seus mites respectius no són els mites en sí, ni les creences que impliquen, ni els cultes que exigeixen a nivell individual.

Que abans enterressin els morts rics amb menjar i les pertinences personals, i que ara s'encenguin espelmes en els temples o s'hi duguin flors, acaba sent anecdòtic: són costums culturals que perduren o que van canviant segons la geografia i el context sociocultual.

Que els savis grecs; romans; azteques tolteques i txitximeques , inques, hindús i altres ... decidissin que era més assenyat tenir, i creure i adorar una munió de déus en comptes d'un de sol, és un fet substancial que com a mínim fa reflexionar. I posats a tenir "fe", jo gairebé m'hi apuntaria. Més valen 100 déus que no pas un de sol, que acaba sent una idea igual d'inútil o d'aberrant. I afegim-hi encara una idea fonamental: eEn un univers sexuat com el nostre, en què tot neix de l'univers femení del món, com es pot negar el món a la creeença en les deesses que acmpnayen els déus?

Ateus, escèptics, monoteistes i politeistes tots plegats podrien ser amics i conviure en pau sense fer-se mal ... però ai las!

"Ni contigo ni sin ti tiene la religión remedio". I és que el problema de les religions és doble:

D'una banda, el fet de no poder existir sense les castes sacerdotals organitzades en clans que, en el seu paper auto-atorgat de mitjancers entre els déus i els els homes, fan i desfan amb poders extraordinaris en tots els àmbits de la vida.

D'altra banda, els fanatismes --també anomenats fonamentalismes: catòlics, islàmics, judaics, budistes, ... -- que van intrínsecament lligats amb la realitat totes les religions. Aquell percentatge sempre massa elevat de persones que, en nom de la seva religió, és capaç de tot, inclosos els actes més bàrbars.


El diari el País, del diumenge 10 de maig del 1998 publicava un article (El país Domingo pp. 1-4) amb el títol "Las tinieblas del Vaticano: Seis puntos oscuros siembran la duda sobre los móviles del asesinato del jefe del ejército del Papa".

Curiosament el mateix diari, aquell el mateix dia, publicava un altre article (pag. 8) amb el títol "Hermano enemigo: La guerra religiosa de laicos y ultraortodoxos abre un abismo cada vez más profundo ente los judíos de Israel."

Només per una casualitat aquestes informacions no van coïncidir amb les notícies d'uns mesos o anys anteriors sobre noves matances a Algèria perpetrades per fomentalistes islàmics o la situació de les dones a l'Afganistan taliban; la tragèdia de la mort d'algun centenar de persones a la Meca amb motiu de les pelegrinacions de rigor; el suicidi col·lectiu d'un grup de sectaris religiosos a Suissa o al Carib; les declaracions d'alguna conferència episcopal sobre la sexualitat i algun escàndol sexual provocats per "ministres del Senyor" a la Gran Bretanya o la publicació d'algun llibre sobre els efectes de la Inquisició a Espanya; la comunió en alguna catedral del dictador Pinochet; els ingressos de les esglésies evangèliques en els shows televisius als Estats-Units; les declaracions del pontìfex Joan-Pau II a Cuba ...

¿És possible fer abstracció de les organitzacions religioses de totes les religions del món, passades i presents, que vetllen per la perpetuació dels mites i cultes del seus "equips" ? Es possible fer abstracció de fets com els evocats més amunt ... a l'hora de pensar en les Religions i les Creences?

Cal ser cínic o idiota per contestar que sí... No, no en podem fer abstracció. Són dues cares de la mateixa moneda.
Que la resposta és "NO", ho diu, per exemple, un periodista tan respectat com el britànic John Cornwell, autor del llibre Como un ladrón en la noche: la muerte de Juan Pablo I i del'article esmentat : "Las Tinieblas del Vaticano: seis puntos oscuros ..." que comença així:

"Fue tal vez el funeral más extraño en la larga historiadel Vaticano. Cincuenta hombres hechos y derechos, vestidos de uniforme medieval, lloraban abiertamente frente a las personas congregadas en señal de luto en la Iglesia de Santa Ana de la ciudad-Estado. De repente, frente al ataúd del soldado de primera Cédric Tornay, que había matado a su comandante en la Guardia Suiza (referint-se a Alois Estermann, que l'ex-cap de la Stassi Markus Wolf assenyala com espia al seu servei i com a talp en el Vaticà entre 1979 i 1988) la madre de la víctima dio un beso de paz a la madre del asesino. Sin duda un gesto tan surrealista sólo podría producirse en el Vaticano, donde es muy frecuente que lo sagrado se las arregle para mezclarse con lo profano" (John Cornwell. "Las Tinieblas del Vaticano: seis puntos oscuros ..." El País. El País Domingo. 10.5.98 pg. 1)

Tanmateix podem intentar fer un exercici d'abstracció de les "cloaques" de totes les religions arreu del món: de les tenebroses actuacions de les seves esglésies i de les criminals actuacions dels seus "fidels fanàtics" ... i intentar mirar-ne només la part "teològico - filosòfico - espiritual"....

Podem també, i això és ben sa, mirar-nos-ho amb un punt d'humor. Com ho van fer els mestres escriptors que van participar en el taller d'escriptura del New Statesman:


"13th November 2000
No 3653 Set by Margaret Rogers

We asked for the beliefs and practices of world religions done in under 100 words.

Report by Ms de Meaner

Oh the range of interpretations of "under 100 words". Some sent in just one reasonable-sized entry; others had four or five goes, all at the longest length allowed; still others sent in up to ten religions, the whole lot summed up in under 100 words. And some sent in
poetry. Hon menshes to Gordon Gwilliams and David Silverman. I have awarded £15 each to the winners. The vouchers go to Alanna Blake.



Christianity
Creation. (Fabrication?) Insubordination. Humiliation.
Inundation. Peregrination. Inebriation. Migration.
Divination (reiteration). Prefiguration. Foundation.
Annunciation. Adoration. Dissemination. Confrontation.
Incarceration. Condemnation. Flagellation. Expiration.
Transfiguration. Glorification. Veneration. Congregation.
Celebration. (Transubstantiation?) Oblation. Meditation.
Vocation. (Ordination?) Salvation/damnation.
Revelation.

Jainism
Save the gnat, mosquito, wasp, horse-fly, rat,
cockroach, scorpion, spider, snake, midge, flea, mite,
slug, louse, ant, hornet, silverfish, beetle, nit, etc.

D A Prince


Atheism
Since it is impossible to prove the non-existence of God,
atheism is a faith. Their faith requires them to deny
faith at all times, deriding all untenable beliefs bar their
own. They are subdivided into humanists, who pretend
that niceness is possible in a Godless universe, and
hedonists, who are too drunk to argue the contrary.
Adrian Fry



Catholicism One God in Judgement, one Son; fun allowed (but confess); pray in special place; lots of candles.

Protestantism Ditto, but fewer candles; fun allowed (but feel guilty).

Calvinism Ditto, but no candles, no fun, feel guilty anyway.

Anglicanism Up to you, really (candles optional).

Islam One God, one Prophet; pray any place.

Judaism One God, lots of Prophets; invented guilt; seven candles.

Paganism Lots of gods/fun; pray in wooded place; black candles.

Hinduism Lots of gods/fun; but know your place; joss sticks.

Buddhism "God"? "Fun"? "Place"?

Taoism More Luck than Judgement.

New religions More Money than Sense.
Keith Mason



Church of England
Default religion in England and parts of the former
empire. Entered automatically in questionnaires and
forms (eg, on admission to hospital, prison, etc) where
the relevant section has been left blank or the question
causes puzzlement. The main purpose is to provide
venues for marriages, naming ceremonies and funerals.
Two such events from the life of its spiritual leader are
celebrated annually: Christmas (his birthday) and Easter
(when he died). As he apparently did not marry, there is
no relevant third holy day in this calendar.



Sikhism

An interesting religion, comforting in these anti-book
times as it considers holy scripture a more reliable guru
than a living human being. Five is the important Sikh
number and K the special letter. The five symbols are
Kesh, Kirpan, Katcha, Kanga and Kara. It is significant,
but mysterious, that three of these translate as "hair",
"comb" and "underwear".
Jehovah's Witnesses

These concerned people bring religion to you in your
own home. They travel in pairs, formally dressed and
carrying little briefcases, and are prepared to spend
many hours ensuring that you understand their creed.
Like politicians, they make firm promises - eg, about
the Second Coming or about the Heavenly Kingdom
coming to pass on Earth. When these are not fulfilled on
specific dates, they claim to have been misreported or
misunderstood, or they put forward a scapegoat to take
the blame for the mistake.
Alanna Blake



Hinduism
Existence revolves around dharma,
The endeavour that determines caste,
Itself being a product of karma,
And reward for a virtuous past.


Buddhism
The world is empty of I,
Life spins a wheel of rebirth,
There are no gods in my sky,
Just cause and effect on Earth.

Connie Yapp



Protestantism You are one on one with God.
Catholicism You are one on one with the priest.
Buddhism You are One with The Oneness of All.
Hinduism You are one with a lot of gods.
Jainism You are 1 on a scale of 1 to 5.
Judaism You are the one in the yarmulke.
Scientology You are the one born every minute.
Islam You are the one with the AK47.
New Age You are wonderful.
Satanism Oooh, you are a one.

Basil Ransome-Davies "



No cal dir que el copyright és del New Statesman. Gràcies per dejar-nos-ho reproduir aquí.



____________

Emanaciones. Blog de Juan Abreu

9.2.2006. Mahoma

"¿Respetar las creencias ajenas? Siempre y cuando se mantengan
en un ámbito privado. Nuestro deber como libertarios humanistas
es combatir cualquier superstición antihumana.
Y el fundamentalismo religioso (cristiano, judío, musulmán) lo es.

A propósito, acabo de leer un libro que debía incluirse en los programas
de lectura de las escuelas del mundo, el Tratado de ateología de Michel Onfray.
Onfray expone con clarividencia bien fundamentada el horror que
han significado (y siguen significando) las religiones monoteístas en
la historia de la humanidad. Sus legados: atraso, violencia, barbarie,
discriminación, crímenes, homofobia, odio a la razón. Léanlo sin falta. "


Molt bo, molt bo, Juan, però mira, encara hauria estat millor que allà on posa "léanlo sin falta" haguessis afegit ... Y ACTÚEN EN CONSECUENCIA CUANTO ANTES ! ;-)
Limitar-se a constatar no serveix de gran cosa.



Octubre de 2010

Allà on algunes religions produeixen terroristes màrtirs capaços de matar els enemics per anar al paradís. La ewligió catòlica produeix Papanates, seguidors d'un líder espiritual titella dels poders fàcics vaticans barreja de CIA i KGB que decideixen què cal dir i fer en cada moment històric: ara toca anar a l'Àfrica, ara a l'Àsia, ara a Londres, ara a Barcelona...
Sempre toca protegir els seus, per molt repugnants i nombosos que siguin els pecats comesos: la pederàtia d'una part de l'església catòlica, fruit de la repressió sexual imposada a la casta sacerdotal s'ha d'amagar, minimitzar, i quan ja no es pugui defensar més, acallar com més aviat millor.
El Vaticà, doncs, no deixa der ser un estat més entre els molts estats del món , i no pas el més petit ni menys poderós, també amb les seves repugnants clavegueres que no tene res a veure amb l'espiritualitat.
O mé ben dit sí, l'esperitualitat és el producte que exporta aquell estat arreu del món i de la venda del qual en treu immensos beneficis estrictament terrenals. Més poder econàmic i més poder polític per seguir mantenint més poder econòmic.

Tot i tenint tot el dret a oposar-nos a les seves malifetes de l'església vaticana, faríem millor d'oposar-nos a les malifetes d'altres religions encara molt més perilloses i nefastes.


_____________

No hay comentarios: